Webwinkel verkopen in 2020

Het is een dooddoener, maar het zal je niet ontgaan zijn dat 2020 geen ‘normaal’ jaar is. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het coronavirus heeft ook zeker een stempel gedrukt op de webwinkel verkoop industrie. Aan de andere kant zijn er ook zaken die min of meer hetzelfde zijn gebleven. In dit artikel nemen we de huidige stand van zaken door v.w.b. een geslaagde webwinkel verkoop realiseren.

Evergreen aandachtspunten bij beoogde webwinkel verkoop

Zoals gezegd, staat de wereld ook weer niet compleet op zijn kop, bepaalde thema’s die in voorgaande jaarverslagen aan bod kwamen zijn ook nu nog orde van de dag.

Eén van de belangrijke zo niet meest belangrijkste aandachtspunten blijft natuurlijk de waardebepaling: hoeveel is je webwinkel waard? Dit wordt beoordeeld aan de hand van meerdere factoren.

Bijv. hoe goed vindbaar is de webwinkel momenteel in de organische zoekresultaten van Google? In jargon noemt men dit ook wel de SEO performance. Wat kopers willen zien idealiter is dat de webwinkel in kwestie op zijn minst aanwezig is op de eerste pagina van de zoekresultaten van Google bij relevante zoekopdrachten. Gaat het bijv. om een webwinkel gespecialiseerd in jurkjes dan is het een pre voor kopers als de webwinkel telkens weer prominent naar voren komt bij zoekopdrachten zoals ‘jurkje’ of ‘jurkjes online kopen’ en keyword varianten zoals ‘little black dress’.

De domeinnaam is ook nog steeds belangrijk in het bepalen van de waarde. Het geeft op moment van schrijven nog steeds aanzienlijk SEO voordeel om een domeinnaam te bezitten die exact of gedeeltelijk de termen bevat waar je goed op gevonden wilt worden. Om verder te borduren op het eerder genoemde voorbeeld omtrent de jurkjes, zou Jurkje.nl of Jurkjes.nl de gouden standaard zijn. Zo een domeinnaam is beduidend meer waard dan bijv. Jurkjes-webwinkel-online.nl. Dit omdat er schaarste is. De exacte term + .nl domeinnaam extensie daar is er maar eentje van. Indien je de gelukkige bezitter bent van zo een domeinnaam kun je daar zeker een premium voor vragen.

En hoe zit het met .com? Ook .com domeinnamen die de exacte term bevatten zijn waardevol v.w.b. SEO en dus kopers van webwinkels. Zij het ietwat minder dan .nl. Google trekt .nl websites namelijk enigszins voor v.w.b. de organische zoekresultaten van Google Nederland. Indien het echter gaat om een internationaal opererende webwinkel of een webwinkel die hoofdzakelijk op de Engelstalige markt gericht is, dan is het een ander verhaal. In zo een geval kan een .com extensie juist weer meer waardevol zijn. Dit verschilt dus per situatie en hier kunnen wij geen zwart wit antwoord op geven wat meer waardevol is.

Andere factoren van belang zijn de techniek achter de webwinkel. Dit noemt men in jargon ook wel het CMS. Is deze up to date en gebruiksvriendelijk?

Wat voor product of dienst verkoopt men. Is dit een zelf ontwikkeld uniek product? Of is er sprake van dropshipping.

Als vuistregel kun je nog steeds aanhouden dat een webwinkel doorgaans twee tot maximaal viermaal de jaarlijkse winst waard is.

Hoe kun je de waarde anno nú verhogen?

Een ideale aanlooptijd voor de verkoop van een traditionele stenen winkel is tot wel drie jaar. Webwinkels kunnen enigszins sneller met optimaal resultaat verkocht worden. Gedurende de aanlooptijd zijn er zaken waar je aan kunt werken om de verkoopwaarde naar een hoger plan te tillen. Hieronder delen we een aantal ideeën.

– Zorg dat er toekomst zit in het betreffende webwinkel software systeem. SaaS platformen zoals Lightspeed, CCV en Shoptrader zijn in dat opzicht gemakkelijk omdat een derde partij ervoor zorgt dat alles te allen tijde netjes up-to-date is v.w.b. functionaliteit, veiligheid en performance. Daar komt bij dat deze systemen een gebruiksvriendelijke interface kennen en daarmee makkelijk in gebruik zijn, zelfs voor leken. Indien er sprake is van een open source oplossing zoals WordPress (Woocommerce) of Magento, zorg er dan voor dat deze draait op de meest recente versie. Wellicht ‘breekt’ dit bepaalde functionaliteiten van jouw webwinkel. In dat geval is het zaak om deze technische problemen te verhelpen alvorens een poging tot verkoop te doen. Ditzelfde geldt voor ‘plugins’, functionaliteiten ontwikkeld door derde partijen. Ook deze dienen alle up-to-date te zijn. Kopers zitten niet te wachten op webwinkels met mogelijke beveiligingslekken. Kopers zijn op zoek naar moderne, gebruiksvriendelijke, veilige, snelle en flexibele webwinkel systemen.

– Zorg dat, indien je dit niet al deed, je e-mailadressen van bezoekers verzamelt en zodoende een groot bestand opbouwt. Kopers hebben zo meer zekerheid. Mocht het organische zoekverkeer naar de webwinkel (voor een deel) wegvallen als gevolg van een Google update, dan hebben zij altijd nog beschikking tot een lijst van geïnteresseerden die zij kunnen benaderen per e-mail. Hetzelfde kan gezegd worden omtrent volgerschap op sociale media. Er zijn tegenwoordig tal van diensten waar (nepprofielen) volgers gekocht kunnen worden. Hier wil je niet aan beginnen. Kopers prikken hier zo doorheen en dit maakt jou als verkoper onbetrouwbaar.

Meerdere bronnen van verkeer geeft kopers een veiliger gevoel dan geheel afhankelijk zijn van de wispelturige internet grootmachten zoals Google of Facebook die nogal eens algoritme en beleidswijzigingen doorvoeren die webwinkels hard kunnen treffen.

– Zorg voor een uitstekende online reputatie. Dit kun je doen door gebruik te maken van een klantenbeoordeling management systeem zoals Trustpilot, Kiyoh of Google Mijn Bedrijf (Maps). Zorg voor een bovengemiddelde ervaring voor de klant, en vergeet klanten niet te vragen om een beoordeling achter te laten, nee heb je, ja kun je krijgen. Webwinkels waar de reviews en algehele online reputatie een ‘goed nieuws show’ is, zijn éxtra waardevol voor kopers. Vertrouwen is immers, ook online, een moeizaam, langdurig proces om te winnen, en snel te verliezen.

Impact van corona op webwinkel verkopen

Wanneer we in de toekomst terug zouden denken aan het jaar 2020, dan is het duidelijk dat het coronavirus, het centrale thema is. Corona had een immense impact op vrijwel alle onderdelen van de samenleving. Zo ook webwinkels. Spelers zoals Amazon, Coolblue en Bol.com boekten record omzet tijdens deze hectische periode. Winkelstraten oogden uitgestorven. Het was al een tijdje duidelijk dat exclusief fysieke winkels een neerwaartse trend meemaken en online bedrijven het tij mee hebben en jaar op jaar toenemen in omvang. Maar door COVID-19 is dit in stroomversnelling geraakt.

Welke webwinkels spinnen extra garen in tijden van corona?

Het ligt voor de hand, maar,

– Sowieso alles omtrent huis, tuin en keuken.
Mensen gaan meer thuis doen.

– DIY en knutselen
Vergelijkbaar met huis, tuin en keuken, mensen vervelen zich en willen wat te doen hebben. Het verbeteren van de ruimte waar zij de meeste tijd doorbrengen.

– Gadgets en multimedia
Idem, mensen zijn op zoek naar vermaak.

– Thuiswerk uitrusting
Laptops, (in hoogte verstelbare) monitors, ergonomische bureaustoelen, toetsenboorden enzovoort.

– Fitness machines en toebehoren
Om thuis te kunnen sporten en in beweging te blijven.

– Webwinkels met kind thema
De kinderen zijn vaker thuis en moeten ook wat te doen hebben.

Deze webwinkels zijn dus in trek en gaan als warme broodjes over de toonbank. Het zou best kunnen dat je meer dan de normale verkoopwaarde binnenhaalt wellicht wel vier of vijf keer de jaarlijkse winst.

Minder voor de wind gaan,

– Webwinkels die reis accessoires en toebehoren verkopen
Denk bijv. aan (natuurlijke) insecten middelen. Minder mensen zullen afreizen naar exotische landen ver weg met muggen of gevaar op knokkelkoorts. Dus ook minder behoefte aan dergelijke producten.

– Webwinkels in luxe accessoires
Denk aan dure horloges of parfums e.d. Mensen denken toch wel twee keer na voor ze een niet prijzige noodzakelijke aankoop doen. Wellicht heeft men minder te besteden omdat er minder werk en dus minder besteedbaar inkomen voorhanden is.

De eerder genoemde vuistregel dat een webwinkel doorgaans voor twee tot drie keer de gerapporteerde jaar winst verkocht kan worden, zal voorlopig voor webshops binnen deze thema’s over het algemeen niet reëel zijn. Het is dus zaak om de verwachtingen bij te stellen. Het kan geen kwaad om een advertentie in te dienen via ons platform, aangezien dit kosteloos is. En je weet nooit. Niet geschoten is altijd mis.

Waarom Webwinkel-te-koop.nl?

Dit platform is specialist in het verkopen van webwinkels en heeft door de jaren heen, al sinds 2008, reeds honderden webwinkeliers geholpen om met succes de webwinkel van de hand te doen.

Allereerst, is het verkopen via webwinkel-te-koop.nl nog steeds geheel gratis te gebruiken voor verkopers. En is daarmee uniek in Nederland.

Deze website staat op de eerste pagina van de Google.nl zoekresultaten voor zoektermen zoals ‘webwinkel kopen’ of ‘webwinkel te koop’. Zodoende, komen er iedere dag wel serieuze partijen binnen op zoek naar een webwinkel om over te nemen.

De drempel is beduidend lager t.o.v. andere platformen die strenge eisen hebben v.w.b. historische inkomsten en bewijs daarvan. Concepten met veel potentie, en start-ups e.d. zijn ook van harte welkom op webwinkels-te-koop.nl.

Wij handelen altijd anoniem en discreet. Zoals je kunt zien aan de huidige advertenties op de website is de verkoper en de betreffende website URL niet te achterhalen voor het grote publiek.

Waar dien je zelf voor te zorgen?

Bereid een accuraat en overzichtelijk kosten en inkomsten plaatje voor. Denk o.a. aan de hosting, indien het gaat om een webwinkel software systeem (SaaS) wat zijn de maandelijkse terugkerende kosten daarvan? Wanneer het gaat om een maatwerk webwinkel systeem, rapporteer dan de (mogelijke) kosten (uurtarief) van het inzetten van de betreffende webdesigner v.w.b. upgrades en aanpassingen aan de website.

Benoem belangrijke belanghebbenden zoals bijv. de leverancier(s), de bezorgdienst, evt. webdesigner, marketingbureau, enzovoort.

Webwinkel verkopen in 2020

Op succesvolle wijze je webwinkel verkopen in 2020

Eén van de meest belangrijke factoren is de webwinkel in kwestie in de spotlights te krijgen. Het is een ‘numbers game’ zoals de Engelsen zeggen. Aan hoe meer oogballen jouw advertentie blootgesteld wordt, des te betere kans heb je om een bevredigende exit te realiseren. Webwinkel-te-koop biedt je een unieke kans om gratis mee te liften op de blootstelling aan vele serieuze kopers middels dit platform.

Neem vandaag nog contact op. Een webwinkel verkopen via webwinkel-te-koop.nl is altijd 100% kosteloos en vrijblijvend voor jou als verkoper, zonder addertjes onder het gras.

Het enige dat wij vragen aan jou, is om na de verkoop zo spoedig mogelijk ons dit te laten weten via het contactformulier. Zodat wij het aanbod op de website actueel kunnen houden om zodoende frustraties bij kopers te voorkomen.