Webwinkel kopen in 2020

Het zijn bijzondere tijden om een webwinkel over te nemen. In dit artikel nemen we een aantal aandachtspunten door die nieuwbakken webwinkel eigenaren idealiter in ogenschouw nemen.

Corona en een webwinkel overnemen

Met name als je een webwinkel overneemt in thema’s zoals huis en tuin dien je jezelf schrap te zetten om overladen te worden met orders. Dit klinkt wellicht als een luxe probleem, maar dat kan al snel omslaan in reputatieschade en daarmee een gevaar voor de onderneming in kwestie.

Consumenten zijn vandaag de dag meer web savvy dan ooit en weten hun weg goed te vinden naar review platformen zoals Google Mijn Bedrijf (Google Maps), Trustpilot en Kiyoh.

Webwinkel beoordelingen

Wat je als nieuwe webwinkel eigenaar zeker wilt voorkomen is dat je direct een lading negatieve beoordelingen ontvangt omtrent lange levertijden van het product of de dienst of response tijden van de support bij vragen. Zoekers letten hier momenteel extra op alvorens ze iets bestellen. Ze hebben wellicht al negatieve ervaringen gehad bij andere webwinkels waarbij ze twee weken of langer op een bestelling hebben moesten wachten of het bedrijf in kwestie moeilijk te bereiken bleek.

Zorg er dus voor dat je de drukte van de afgelopen maanden goed inschat door hierover te praten met de huidige eigenaar van de webwinkel alvorens de overname. Zodat je voldoende personeel in dienst hebt en ook goed voor ogen hebt hoeveel uren jij waarschijnlijk zult moeten steken in het runnen van de webwinkel in corona tijden die voorlopig nog wel even aanhouden.

Kansen

Als koper van een webwinkel ben je altijd op zoek naar manieren om de webwinkel zoals je deze van de vorige eigenaar ontvangt, naar een hoger plan te tillen. Iedereen is onderhand wel bekend met het belang van SEO, sociale media en e-mail marketing. Daar zullen dan ook niet verder over uitweiden.

Consumenten zijn ongeduldiger dan ooit dankzij voortrekker Coolblue. Zij hebben de lat enorm hoog gelegd. Dit kun je zien als een bedreiging of kans. Als jij met de webwinkel ‘Coolblue-achtige’ levering en service kan leveren binnen jouw specifieke industrie, en de concurrent niet, dan kun je al snel uitgroeien tot de grootste speler.

Maak gebruik van virtuele showrooms, livestreams of webinars om de betreffende producten en diensten onder de aandacht te brengen. Consumenten raken hier steeds meer vertrouwd mee, omdat meer en meer bedrijven dit noodgedwongen oppakken in verband met het coronavirus. Doe dit echter niet op een promotionele ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’ wijze. Dan haken kijkers al snel af. Maar, toon wat kijkers zelf kunnen doen, informeer, demonstreer en inspireer.

Sowieso consumenten besteden meer tijd thuis en doen meer zelf. Om die reden is het ten zeerste aan te bevelen om meer in te zetten op informerende en inspirerende inhoud, en minder op promotionele content of advertenties. Dit kan o.a. door middel van instructie video’s, tutorials, of uitgebreide blog berichten die stap-voor-stap een bepaald proces uitleggen. Investeer in behulpzame content, deze zal altijd de tand des tijds doorstaan. Indien toepasselijk en mogelijk tracht een gemeenschap bijv. door middel van een forum of lidmaatschap gedeelte te creëren omtrent het vakgebied waar je actief in bent, zodat gebruikers ook creaties of toepassingen van jouw product of dienst kunnen delen. Dit noemt men in jargon user generated content (UGC) en kan je ontlasten in de noodzaak om altijd maar nieuwe inhoud zelf te moeten produceren. Let alleen wel op de kwaliteit van de inzendingen, omdat Google inhoud die weinig om het lijf heeft niet op prijs stelt.

V.w.b. klantencontact, ga nét een stapje verder dan gebruikelijk is. En vergeet tevreden klanten niet te vragen naar een beoordeling. Goede beoordelingen op Google Maps kunnen ook bijdragen aan de online vindbaarheid van webwinkels, dit is niet alleen voor stenen winkels relevant. De Nederlandse consument wordt zich steeds meer bewust van review portalen, en zal deze in de meeste gevallen eerst raadplegen alvorens te besluiten waar de aankoop te verrichten. Een uitstekende reputatie v.w.b. levering en (after sales) service kan de consument doen laten besluiten om bij jou te kopen ook wanneer de prijs net wat hoger is dan die van concurrenten.

Waarom een webwinkel overnemen via Webwinkel-te-koop.nl?

Ons aanbod is altijd actueel. Je zult dus nooit teleurgesteld worden, dat je een advertentie leest en bij jezelf denkt dit is mijn gedroomde webwinkel om over te nemen, om vervolgens het bericht te krijgen dat de webwinkel reeds verkocht is. Bij andere marktplaatsen waren er nogal wat verouderde advertenties rond die maar niet verwijderd worden door het management. Wij zitten hier echter scherp op. Je zult dus nimmer blij gemaakt worden met een dode mus.

Een andere reden om deze website in de gaten te houden is dat er een verscheidenheid aan online webwinkels aangeboden worden. Van sieraden tot voedingssupplementen tot kantoorartikelen, er zit altijd wel wat van je gading bij.

Ten slotte is het goed om te weten dat de beheerders achter webwinkel-te-koop.nl meer dan vijf jaar praktijkervaring kennen met het begeleiden in webwinkel overname trajecten en zodoende al vele webwinkel overnames hebben kunnen realiseren. Je kunt altijd terugvallen op deze expertise mochten er twijfels opkomen tijdens de onderhandelingen met de verkoper. Schroom in dit geval niet om kosteloos en vrijblijvend contact op te nemen om de situatie voor te leggen en advies in te winnen.