Due diligence checklist voor het kopen van een webwinkel in 2022

Herinner je je de laatste keer dat je ging shoppen met de bedoeling iets te kopen maar met lege handen achterbleef omdat je gewoon overweldigd werd door te veel opties?

Het is spannend om een webwinkel te kopen, maar bladeren door wat er op de marktplaats beschikbaar is kan nog meer verwarring veroorzaken.

Je kunt je keuzes beperken aan de hand van filters en sortering, om een op maat gemaakte selectie van beschikbare bedrijven te tonen.

Maar als je enige voorwaarde om een bedrijf te verwerven is of het binnen je budget valt, kom je niet ver.

Voor elke acquisitie moet een koper altijd eerst het risico en de kansen afwegen.

Kopers maken vaak een grote fout door bedrijven eerst vanuit het perspectief van groeikansen te bekijken.

Dit is waar due diligence om de hoek komt kijken.

Men raadt vaak aan een due diligence checklist te doorlopen voor men met een deal akkoord gaat.

Maar wat is due diligence en hoe scheidt je het kaf van het koren?

Wat is due diligence?

Due diligence is een grondig beoordelingsproces om de financiële en operationele gezondheid van een bedrijf na te gaan.

Hoewel sommige bedrijven due diligence overlaten aan hun juridische team of advocaat, is het voor de meeste kopers aan te raden zelf een rigide due diligence kader op te zetten als ze een online bedrijf willen verwerven. Daarbij is het niet vanzelfsprekend dat juridische adviseurs genoeg specialistische kennis van zaken hebben specifiek m.b.t. online bedrijven zoals webwinkels.

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar mensen laten niet graag de negatieve kanten van een webshop zien. Een due diligence checklist bespaart je tijd door je te concentreren op bedrijven die je risicotoetsen doorstaan.

Webwinkel due diligence checklist doornemen

Om vooruit te komen, begin je achterstevoren te werken

Veel bedrijven hebben potentieel, maar je wilt de bedrijven kiezen met het minste risico.

Een effectief due diligence kader diskwalificeert een bedrijf zo snel mogelijk als het niet aan je risicocriteria voldoet.

Om uit te vinden of een bedrijf aan je doelstellingen beantwoordt en het beste bij je past, wil je de onderste steen boven halen, terwijl je op een aantal risicofactoren controleert.

Je beschermt jezelf tegen onvoorziene omstandigheden die het gevolg zijn van een gebrek aan informatie tijdens de eerste gesprekken met de verkoper. Er is geen slechter gevoel dan pas als je eigenaar van de zaak bent, een spreekwoordelijke lijk in de kast te vinden. En tegen die tijd is het te laat.

Goede due diligence zorgt ervoor dat je het in één keer goed doet

Online bedrijven zijn uniek in die zin dat ze andere activa hebben en dus andere overwegingen dan een traditioneel offline bedrijf.

Behandel de checklist als een slaag/zak toets bij elk onderdeel. Blijf het bedrijf aan de hand van deze criteria meten tot het niet meer aan de eisen voldoet of ze allemaal haalt.

De onderstaande checklist is niet uitputtend, maar dient als basis om je eigen due diligence te beginnen.

Due Diligence checklist voor je een bedrijf overneemt

Bedrijfsmodel

Mensen gebruiken gevestigde online bedrijfsmodellen om hun merk op te bouwen.

Hoewel deze modellen een kader bieden voor het opzetten van een online bedrijf, wil je toch bevestigen dat alle essentiële elementen die deze modellen succesvol maken aanwezig zijn. Het is moeilijk op een merk voort te bouwen als het fundament ervan niet stevig is; de basiskenmerken moeten vastliggen.

Besteed aandacht aan tekenen van authenticiteit en of de aangeboden producten of diensten legitiem zijn.

Inhoud

“Content is king” is al een tijdje de mantra. Wat men hiermee bedoelt is dat kwaliteitsinhoud meer kans maakt om door Google erkend te worden.

Bij het controleren van inhoud controleer je vooral op kwaliteit en originaliteit.

Winstgevende bedrijven die gebruik maken van content marketing richten zich op het maken van inhoud van hoge kwaliteit voor hun gebruikers.

Nadat je wat tijd besteed hebt aan het lezen en begrijpen van de inhoud, kijk je of die waarde biedt aan het doelpubliek.

Kijk uit voor plagiaat op Google door de tekst te controleren bijv. met een tool als CopyScape. Duplicate content/plagiaat die bij een snelle zoekactie opduikt is een duidelijk teken van inhoud van slechte kwaliteit.

Backlink Profiel

Jaren geleden was het eenvoudig om een webwinkel te rangschikken hoog in de zoekresultaten van Google: het aantal backlinks dat naar je site wees was direct gecorreleerd met de rang van je site.

Nu zijn zoekmachines veel snuggerder, en ze bekommeren zich om de kwaliteit van deze verwijzende sites.

Je kunt tools als Ahrefs gebruiken om het backlinkprofiel van een site te controleren om te begrijpen of de backlinks koosjer zijn of niet. Heb je hier geen kaas van gegeten? Overweeg dan om een SEO specialist ernaar te laten kijken.

Verkeer

Een voordeel dat een online zaak heeft boven een stenen winkel is de mogelijkheid om te volgen hoeveel mensen een site passeren, en ook inzicht te geven in hun gedrag.

Als een webwinkel analytics software geïnstalleerd heeft, bekijk dan de verkeersgegevens. Je kunt zien hoeveel tijd bezoekers gemiddeld op de site doorbrengen en hoeveel pagina’s ze bekijken voor ze de site verlaten.

Als het verkeer een gestage positieve trend vertoont, wijst dit erop dat het merk wellicht in autoriteit groeit naarmate meer mensen het tegenkomen.

Een daling van het verkeer kan verschillende oorzaken hebben, zoals veranderingen in het Google algoritme, een gebrek aan vernieuwing van de content van de website, seizoensgebonden veranderingen.

Afhankelijk van je doelen kan een neerwaartse trend voor verkeer geschikt zijn als je de zaak wilt laten groeien.

Vragen die je jezelf zou kunnen stellen:

– Is er een gelijkmatige spreiding van het verkeer over de pagina’s?

– Is er een piek in de groeisnelheid geweest?

– Komt het meeste verkeer van organisch zoeken, betaalde reclame, directe zoekopdrachten, of doorverwijzingen?

– Hoe lang blijven bezoekers op de site?

– Waar komt het verkeer vandaan?

– Wat is het best-case scenario voor organische groei?

Gebruikerservaring

Je zou niet lang op een site blijven die schokkerig is in het gebruik en je hoofdpijn bezorgt om naar te kijken.

De vormgeving van een site speelt een grote rol in de manier waarop bezoekers ermee omgaan. Het is moeilijk te kwantificeren, maar het algemene begrip rond gebruikerservaring is gebruiksgemak.

Doet de site er lang over om tussen pagina’s te laden? Zijn er veel gebroken of verlopen links die je surfervaring onderbreken? Slechte technische SEO verhindert dat zoekmachines er efficiënt doorheen kunnen crawlen.

Er zijn hulpmiddelen om te laten zien waar je doorverwijzingen (in jargon redirects) moet doorvoeren en kapotte links moet repareren, zoals Screaming Frog.

Plaats jezelf in de schoenen van de klant terwijl je op de site surft. Als je geen klachten overhoudt, is dat een goed teken dat je niet veel werk te doen hebt om de site te optimaliseren.

Concurrentie

Velen interpreteren een concurrerende niche als een teken van winstgevendheid. Je zult enige concurrentie-analyse moeten doen om te begrijpen tegen welk soort concurrentie de onderneming het opneemt, en of de onderneming zal overleven of in staat zal zijn te gedijen.

Als er veel concurrentie is, identificeer dan de concurrenten en bepaal of je in staat zult zijn je te onderscheiden. Het is even belangrijk op te merken of er niet veel concurrenten zijn en te begrijpen wat de reden daarvan is. Is het omdat de niche niet in trek is?

Niche

Het kiezen van een niche bepaalt niet inherent het succes van een webwinkel. Het heeft meer te maken met je vaardigheden en of je er belangstelling voor hebt.

Wel moet je letten op de levensduur van je niche en nagaan of die trendy of evergreen is.

Als je naar Google Trends gaat, is een eenvoudige indicator van een evergreen niche of er in de afgelopen vijf jaar een gestage groei of een plateau in de belangstelling is.

Trendy niches zijn maar korte tijd populair, wat betekent dat de business in de nabije toekomst misschien niet winstgevend zal zijn.

Inkomsten

Dit is een moeilijk criterium om vast te stellen omdat het afhangt van je doel.

Als je een webwinkel zoekt om op te bouwen, kan een in de loop van de tijd afnemende maandelijkse nettowinst verdraaglijk zijn.

Zoek je echter een bedrijf in een winstgevende niche en dat een gestage groei doormaakt, dan zal het een gezonde stroom van inkomsten hebben.

Als onderdeel van je financiële due diligence checklist kun je vragen naar de financiële gegevens van de laatste drie jaar, zodat je een duidelijker beeld krijgt van de financiële gezondheid van het bedrijf.

Overweeg een professional in te huren om de winst- en verliesrekening te controleren als je geen ervaring hebt met het lezen van de financiën.

Bedrijfsstructuur en algemene zaken

Goede documentatie speelt een grote rol bij het efficiënt laten draaien van een bedrijf. Een gebrek aan belangrijke documenten, zoals geschreven standaard werkprocedures (SOP’s), betekent dat het bedrijf afhankelijk is van de kennis en deskundigheid van bepaalde personen.

Hoewel je er niet op uit bent om werknemers te vervangen, wil je toch iemand kunnen aannemen om bepaalde rollen op zich te nemen, zolang die persoon maar ervaring en kennis heeft om bepaalde taken uit te voeren. Met SOP’s kun je bekwaam personeel in korte tijd effectief opleiden.

Het is ook belangrijk om duidelijke plannen te hebben die aangeven waar het bedrijf naar toe gaat en welke noodplannen er zijn als het bedrijf bepaalde doelen niet haalt.

Contracten

Inzicht in de formele overeenkomsten die een bedrijf heeft met verschillende organisaties en personen geeft je een idee van wat je nodig hebt om het bedrijf te runnen.

Verschillende soorten contacten om rekening mee te houden zijn o.a.

– Aannemers of freelancers

– Leverings- en dienstverleningsovereenkomsten

– Concurrentiebeding

– Handelsmerken of octrooien

– Personeelscontracten

Werknemers

Om te begrijpen hoeveel inspanning nodig is om de webwinkel in stand te houden, moet je nagaan of er werknemers zijn.

Bovendien is het belangrijk dat je een goede relatie met het personeel hebt als je de zaak toch overneemt. Als veel van de werknemers na de verkoop niet met je willen blijven werken, zal je hun rol en verantwoordelijkheden moeten begrijpen om ze te kunnen vervangen.

Materiële Activa

Een e-commerce bedrijf heeft een manier nodig om voorraden te bestellen, ze op te slaan, en bestellingen van klanten uit te voeren.

De verplichtingen op het gebied van voorraadbeheer zullen variëren naargelang het bedrijfsmodel; dropshipping zal natuurlijk minimale voorraadproblemen hebben omdat de bestellingen door de verkoper worden vervuld, terwijl Amazon FBA wat meer werk vraagt.

Je kunt een derde partij inschakelen als de verkoper het grootste deel van de logistiek zelf afhandelt of als het proces ingewikkeld is. Een gebrek aan duidelijke procedures voor het afhandelen van bestellingen is echter een reden tot zorg.

Spreek met de verkoper

Ten slotte, kan een gesprek met de verkoper duidelijk maken of de zaak een goede kans is.

Je streeft ernaar een relatie met de verkoper te koesteren in plaats van hem te behandelen als een willekeurige taak die je moet volbrengen om de zaak te verwerven.

Webwinkel checklist due diligence

Alle controles doorstaan? Tijd om vooruit te kijken

Als de webwinkel in kwestie al je risicocontroles doorstaan heeft, kun je groeimogelijkheden overwegen.

Dat kan zijn het verbeteren van het genereren van leads of het opbouwen van een andere verkeersbron via sociale media. Een e-commerce bedrijf kan er baat bij hebben nieuwe producten aan zijn huidige assortiment toe te voegen of betaalde reclame te gebruiken om het bereik te vergroten.

Het kan wat tijd kosten om je due diligence checklist samen te stellen, maar je zult er de vruchten van plukken als je tijd en geld bespaart door te bepalen welke bedrijven de risicodrempel halen.