In 6 stappen om de verkoopwaarde van je webwinkel verhogen

Als je een online winkel runt, en overweegt die te verkopen, doe je er goed aan eerst dit artikel door te nemen. Hopelijk doe je hier wat ideeën op voor snelle veranderingen die je aan je webwinkel kunt aanbrengen om het aantrekkelijker te maken voor zowel kopers als investeerders.

  1. Verminder de betrokkenheid van de eigenaar

Dit is een strategie die vaak gemakkelijk uit te voeren is en op bijna elk bedrijf van toepassing kan zijn. Als je je e-commerce bedrijf wilt verkopen, is het belangrijk de verkoop te bekijken vanuit het perspectief van de potentiële koper. De meeste mensen die een online bedrijf willen kopen zijn niet op zoek naar een nieuwe baan; ze zijn op zoek naar passief inkomen.

Door ervoor te zorgen dat je rol als bedrijfseigenaar zo weinig mogelijk uren per week vraagt, maak je de zaak aantrekkelijker voor kopers en verhoog je de waarschijnlijke taxatie. Door taken uit te besteden en je bedrijfsvoering beter te verfijnen, zul je merken dat deze stap in korte tijd bereikt kan worden.

  1. Overweeg technische hindernissen

Voortbordurend op het bovenstaande punt is het belangrijk om na te gaan of er aspecten van je werk als oprichter van een bedrijf zijn die anderen misschien moeilijk kunnen nabootsen. Technische kennis kan een lastig iets zijn om aan een toekomstige nieuwe bedrijfseigenaar door te geven. Dus, door de hoeveelheid technische kennis die nodig is om je bedrijf te runnen te verminderen, zie je waarschijnlijk weer een boost in de waardering van je bedrijf. Bij een e-commerce bedrijf kan dat gaan om SEO, voorraadbeheer en/of coderingsvaardigheden.

  1. Vermijd een concentratie van inkomsten

Bij de waardebepaling van een webwinkel worden de inkomsten op verschillende manieren uitgesplitst, o.a. inkomsten per product, inkomsten per klant en inkomsten per leverancier. Om de maximale waarde voor je bedrijf te krijgen, is het essentieel dat je inkomsten niet te sterk op een van deze gebieden geconcentreerd zijn. Als je bedrijf sterk afhankelijk is van een relatie met een enkele leverancier, bijvoorbeeld, kan een toekomstige eigenaar enige reden tot bezorgdheid hebben.

Er zit een hele kunst in het beheren van relaties met leveranciers. Het is dus van cruciaal belang dat die van jou in orde zijn, en zo geformaliseerd mogelijk.

  1. Maak je code schoon

Online winkels worden vaak gebouwd met enigszins gestandaardiseerde hulpmiddelen en software, maar er zijn er ook veel die aangepaste software nodig hebben. Of je dit nu doet om je van de concurrentie te onderscheiden of om aan de technische eisen voor je soort winkel te voldoen, je moet je ervan bewust zijn dat de code van een aangepast verkoopplatform schoon moet zijn.

Veel e-commerce bedrijven komen in de problemen als hun code rommelig is, vooral als er een nieuwe bedrijfseigenaar is. Deze zal moeite hebben met de ontwikkeling van de winkel, vooral als hij of zij met verschillende ontwikkelaars werkt. Een code check uitvoeren voor je verkoopt kan een goede manier zijn om er zeker van te zijn dat alles in goede staat is.

  1. Stroomlijn logistiek en afhandeling

Uit een studie bleek dat meer dan een derde van de ondervraagde webwinkel klanten beweerde dat ze nooit meer naar een e-commerce winkel zouden terugkeren als ze een slechte leveringservaring zouden hebben. Als dit sentiment zo algemeen is onder online shoppers, dan moeten logistiek en afhandeling prioriteit verdienen.

Met dit in gedachten moet je deze processen vereenvoudigen in de aanloop naar een verkoop of taxatie van een ecommerce bedrijf. Dit kan inhouden dat je het grootste deel van het fulfilment werk uitbesteedt of je logistiek beter in de hand krijgt.

Er zijn veel logistieke en fulfilment oplossingen om uit te kiezen; Amazons FBA programma is misschien wel het populairst. Ze hebben allemaal gespecialiseerde aanbiedingen voor verschillende zakelijke behoeften, dus het loont de moeite rond te shoppen om de beste deal voor jou te vinden.

Webwinkel logistiek

  1. Houd rekening met de leeftijd van je bedrijf.

Voor e-commerce bedrijven zullen kopers, in tegenstelling tot andere bedrijven, meestal een meerprijs betalen als het bedrijf al vijf jaar of langer actief is. Veel potentiële kopers zien graag minstens drie jaar in bedrijf, en één jaar wordt beschouwd als het absolute minimum dat nodig is voor een verkoop.

Kunnen aantonen dat je bedrijf in de loop van de tijd gestaag gegroeid is, is een andere belangrijke factor om een hoge taxatie te krijgen, wat betekent dat het de moeite loont te overwegen of je de taxatie of verkoop van je bedrijf moet uitstellen tot je een meer volwassen positie bereikt hebt. Als het geen kwaad kan om nog een paar maanden aan je tijdlijn toe te voegen terwijl je aan de hierboven genoemde punten werkt, haast je dan niet.