Winst maken, wie wil dat niet!

Eén op drie webwinkeliers heeft nog nooit winst geboekt.

Het is duidelijk, winst maken is de voornaamste reden van het ondernemen. Natuurlijk, iedereen wil een boterham verdienen, en iets voor zijn plezier doen, maar winst maken (dus iets overhouden na verkopen minus alle kosten), dat is waarvoor de ondernemer wakker wordt!

Maar hoe doe je dat nu?

Je begint uiteraard bij het begin. Meestal heb je een product of productgroep gevonden waarvoor je een passie voelt, en waarmee je het verschil wilt maken. Probeer allereerst objectief te kijken of er een markt is voor het product. Zeg maar de behoefte die het publiek voelt, en waarin dit product voorziet. Kijk daarnaast welke afnemersgroep het meest geschikt is voor dit product, en of de webshop daar dan het aangewezen verkoopkanaal is om het product aan de man te brengen. Denk bijvoorbeeld ook eens aan een marktplaats, of een amazon of bol om je producten via te verkopen. Voor sommige zaken is het nog steeds handiger om een offline shop te beginnen. Kijk dus welk soort winkel voor jouw productgroep het meest geschikt is.

Als de keuze voor de webshop als verkoopkanaal is gekozen, dan is het zaak de webshop zo netjes mogelijk en compleet mogelijk in te richten, d.w.z. met algemene voorwaarden, genoeg betaal opties, one page checkout opties, en een soepel en snel draaiend cms.
Als je hier nog niet in thuis bent, en je bent serieus van plan er een succes van te maken, is het het overwegen waard om hiervoor een professional in te schakelen.

Als de webshop eenmaal ingericht is, en het product is klaar om op de markt gebracht te worden, dien je een gedegen concurrentie analyse te maken. Welke aanbieders zijn er nog meer, welke prijzen hanteren zij, en hoe kan jij jezelf onderscheiden t.o.v. de concurrentie.

Als je eenmaal een analyse hebt gemaakt, en je hebt je strategie bedacht, dien je allereerst aan afnemers te komen.
Immers, de mensen komen niet vanzelf naar je webshop!

De gratis promotie- en marketing middelen om dit te bereiken zijn vrienden inschakelen, mond op mond reclame, social media activeren voor de webwinkel (bijvoorbeeld facebook /twitter/etc.), en het optimaal benutten van de seo (optimalisatie mogelijkheden voor de webshop die jouw site zo hoog mogelijk in de zoekresultaten laten verschijnen).

Meestal, echter, ontkom je er niet aan, om gericht adword campagnes op te zetten. Dit zijn campagnes waarvoor je geld aan google betaald, om voor bepaalde keywords waarop jij gevonden wilt worden, hoog in de resultaten te eindigen.Hier is het wederom slim om te kijken welke zoekwoorden relatief weinig geld kosten, maar die veel gericht bezoek naar je webshop opleveren, met een hoge conversie als gevolg.

Kortom, genoeg opties om over na te denken.

Uiteraard is dit een beknopte versie van de werkelijkheid.

Ik dank u voor uw tijd.

Met vriendelijke groet,

Webwinkel-te-koop.nl

 

Comments are closed.