Webshop beveiligen (SSL Certificaten)

Het beveiligen en waarborgen van de privacy van gebruikers is belangrijker dan ooit. Cybercriminelen hebben vele webshops slachtoffer gemaakt van cyberaanvallen waar persoonlijke gegevens van consumenten werden gestolen. De wet verplicht webwinkels om zorgvuldig om te gaan met gegevens van consumenten. Verschillende voorwaarden zijn opgesteld om persoonlijke gegevens te beveiligen. Hier gaat het over de beveiliging van de gegevensuitwisseling tussen de website en consument: SSL is een van de manieren om de veiligheid van de gegevens van de consument te waarborgen.

Wat is SSL

SSL staat voor Secure Sockets Layer en bemoeilijkt het voor derden om tussen de gegevensuitwisseling te komen van de website en klant. Een uitleg aan de hand van ouderwetse post zal het begrip duidelijk maken. Wanneer iemand een kaart verstuurt (zonder envelop) kan iedereen toegang krijgen tot de inhoud van de kaart. SSL is in dit geval de envelop, die ervoor zorgt dat niemand, behalve de geadresseerde (de ontvanger), de kaart te zien krijgt.

Hoe kunt u webwinkels mét een SSL Certificaat herkennen? Dat is een goede vraag. Webwinkels met een SSL Certificaat zijn te herkennen aan het slot, dat voor de URL staat (of niet). Zie onderstaande afbeelding.

webshopovername ssl

Naast het hangslotje begint de URL met ‘https://.’ Dit betekent dat er een veilige afhandeling wordt gedaan van verzoeken door een browser aan een website. De groene adresbalk (zoals hierboven is te zien) betekent dat het een uitgebreid certificaat is. Bij deze groene adresbalk wordt tevens de bedrijfsnaam weergegeven.

SSL-Certificaat aanvragen

Om een SSL-Certificaat aan te vragen moet je naar een Certificaat Autoriteit. Als uw webshop draait op LightSpeed, CCV Shop of een ander hosted platform kan dit via deze partijen. Niet iedereen kan zomaar een SSL-Certificaat te ontvangen. Je moet je als webshopeigenaar identificeren wie je echt bent. Dit gaat bijvoorbeeld via e-mail en/of bedrijfsgegevens.

SSL Certificaat & SEO

Omdat klanten steeds meer waarde hechten aan hun privacy op internet, heeft Google ‘https’ meegenomen in zijn ranking factoren. Dit betekent niet per se dat Google een webshop met ‘https’ hoger laat ranken dat een webwinkel die niet heeft. Simpelweg komt dit door het feit dat er super veel ranking factoren bestaan, die invloed hebben op de ranking van een website. Het zorgt daarbij echter wel voor een professionele uitstraling.

Beveiliging browsers

Firefox en Chrome zijn voorbeelden van browsers die reeds kijken naar de privacygarantie van websites. Als je als klant namelijk je gegevens wilt achterlaten, sturen deze browsers een waarschuwing dat je je gegevens achter wil laten op een onveilige website. De meeste klanten zullen op dit moment wantrouwend worden tegenover de website. Vooral als ze niet eerder deze website hebben bezocht.

SSL-Certificaten en bedrijfsovername

Wanneer je een webwinkel koopt, is het belangrijk de gegevens te controleren bij een bedrijfsovername.

Als er sprake is van een activa/passiva-transactie moeten de certificaten worden vernieuwd en moet de bedrijfsnaam correct worden aangepast.

In het geval dat een heel bedrijf wordt overgedragen is het belangrijk te weten wanneer certificaten verlopen (1, 2 of 3 jaar) en of je als koper alle gegevens hebt om de certificaten te vernieuwen. De belangrijkste gegevens om te hebben, zodat een certificaat vernieuwd kan worden, zijn de inloggegevens van de Certificaat Autoriteit.

 

 

Comments are closed.